Tammikuun paimensana

Rauhan tervehdys sinulle tämän PaimenSanan lukija! Vuosi sitten kirjoitin myös tammikuun PaimenSanan 30.12. Seuraavana päivänä menin leikkaukseen Ouluun monien rukouksien saattelemana tietämättä varsinaisesti, mitä tulevaisuus tuo tulleessaan.

Heb.kirje.11:8 kertoo kuinka Aabraham lähti uskossa liikkeelle tietämättä minne saapuisi. Tässä jakeessa on mielenkiintoista, että Aabraham lähti uskossa, kuuliaisena Jumalan kehoituksesta liikkeelle tietämättä tulevaisuudestaan juuri mitään. Hänelle näytti riittävän että Jumala tietää. Heb. 11:1 kuvaa uskon luonnetta. Siinä uskoa sanotaan lujaksi luottamukseksi siihen, mitä toivotaan, varmuudeksi siitä, mikä vielä ei näy. Heb.11. luku kertoo vanhan liiton pyhistä ja heidän kilvoituksestaan. Heb.9:15  kertoo mitenkä Kristus on uuden liiton välimies. Hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikaisista rikkomuksista, jotta kutsutut saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.

Nyt kun vuosi on mennyt eteenpäin, tiedän vähän enemmän omasta tilanteestanikin. Kuitenkin Jumala tietää enemmän ja sen tiedon varassa on hyvä jatkaa matkaa. Heb .6:19-20 kertoo meidän iankaikkisen elämän toivosta, joka on varma ja luja kuin sielun ankkuri, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti. Sinne Jeesus edeltä juoksijana on meidän puolestamme mennyt, kun Hän on tullut ylimmäiseksi papiksi ikuiseksi ajoiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan. Hän myös rukoilee meidän puolestamme Heb.7: 25 mukaan.

Kun itseäni ajattelen, Hänellä on ilmeisesti vielä tehtäviä varattuna. Elämämme on vaihderikasta täällä alhaalla, mitä saamme Jumalan armosta täällä elää. Se ei läheskään aina mene niin kuin olemme ajatelleet, ja ehkä se on parempi niin.

Joulu alkaa olla takanapäin. Olemme saaneet viettää aikaa rakkaittemme kanssa ja muistella Jeesuksen syntymää tänne maailmaan. Puhutaan ilosanomasta, joka on tuleva kaikille kansoille ja sitähän se on. Meidän uskovien tehtäväksi on jätetty saarnata evankeliumia kaikille kansoille, ja sitähän me saamme pieneltä osaltamme seurakuntana tehdä. Saamme myös olla lähetystyössä mukana, siis sanan varsinaisessa merkityksessä, aina maan ääriin saakka. Niinhän Jeesuksen lähetyskäskyssä sanotaan. Ja mikä rohkaisevinta, Jeesus on luvannut olla kansamme joka päivä maailman loppuun saakka. (Matt. 28:20.)

Nyt olemme uuden vuoden edessä. Vanha saadaan turvallisesti jättää taaksemme ja astua rohkein uskon askelin uuteen vuoteen ja niihin haasteisiin, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jumalan sanan varaan on turvallista rakentaa tulevaisuuttamme myös siltä osin, mitä emme tulevaisuudesta tiedä. Olkaamme rohkeita ja menkäämme yhdessä eteenpäin, Jumalaan luottaen. Hänellä on suunnitelma niin seurakunnalleen kuin yksilöihmisellekin.

Jumalan sanan lupaukset ovat voimassa myös vuonna 2016 ja ovat yhtä väkeviä ja voimallisia myös tänä aikana. Hänhän on luvannut kuulla myös rukouksemme eikä vain kuulla, vaan myös vastata rukouksiimme, ja rukousaiheitahan riittää meillä jokaisella ihan riittävästi. Vanhan liiton pyhät olivat voitokkaita, alkuseurakunnan pyhät olivat Pyhän Hengen kasteen jälkeen rohkeita kuin leijonat ja menivät voimakkaasti eteenpäin voittaen hukkuvaa maailmaa Kristukselle. Raamatussa luvataan voimaa, armolahjoja, armoituksia, joiden avulla voidaan menestyksellisesti tehdä työtä ja nähdä myös työn menestyvän ja kantavan hedelmää, niin kuin menneinä vuosinakin, myös tulevana vuonna.

Rukoukset, mitä on rukoiltu vuosien aikana odottavat vain vastaustaan. (Heb.10:24) Pitäkäämme huolta toisistamme rohkaisuksi rakkauteen ja hyvin tekoihin. Me emme ole oman elämämme sankareita, vaan saamme pitää huolta toinen toisistamme ja käyttää rohkaisun rakkauden voimasanoja, eli rohkaista, kannustaa olemaan innokas, innostunut ja ahkera kaiken hyvän tekemisessä. Voimme rohkaista käyttämään armolahjaa ja armoitusta ja kasvamaaan niissä. Rohkaisu ei maksa paljon, mutta sillä suuri positiivinen vaikutus.

Haluamme toivottaa runsasta Jumalan siunausta ja menestystä vuoteen 2016!

Yhdessä eteenpäin Pauli ja Pirkko