Joulukuun paimensana

Jumalan Sana on juuri nyt se luja ankkuri, josta saan ammentaa täällä oleville ystäville lohdutusta heidän suureen suruunsa. Viime yönä, juuri ennen maanantain ensimmäisiä hetkiä, tässä maja-paikassa missä olen nyt ollut yötä matkallani seminaariin, tämän vierastalon emäntä, suomalainen lähetyssaarnaaja Terhikki Taddese sai muuttaa täältä alhojen maasta kirkkauden maahan. Pitkä- aikainen sairaus mursi hänen maallisen majansa.

Mutta iankaikkinen Jumalan Sana on nyt kirkkaana keskellämme. Me tiedämme, että Terhikki on voittajana perillä ja hänen kipunsa ja ahdistuksnsa ovat loppuneet. Usko on vaihtunut näkemiseen. Sana on toteutunut: Hän joka Jeesukseen uskoo, ei ikinä kuole. Joh. 11:25.

Tarkoitukseni ei ole tehdä tästä paimensanasta suruvoittoista kirjoitusta. Joulun alla erityisesti saamme iloita siitä valtavasta totuudesta, että Kristus on syntynyt maailmaan Vapahtajaksi.
Betlehemin tallin seimeltä Golgatan ristille ja haudan kautta ylösnousemukseen – siinä on koko evankelliumin ydinsanoma, johon saamme jälleen kiinittää sydämemme ja ajatuksemme. Voitto, lunastus, sovitus, vapaus ja iankaikkinen elämä, ne liittyvät myös joulun sanoman ytimeen, Jeesuksen syntymään, elämään, kuolemaan ja ylösnousemukseen.

Tässä talossa on lopulta sittenkin surun ja itkun keskellä joukko lohdutettuja ja vahvan toivon omistavia ihmisiä. Jeesus on Joulun Herra. Juhlan ja arjen Herra. Iankaikkisuuden Herra. Hän tulee meitä lähelle tänä jouluna rohkaisevan sanan kautta, jonka enkeli ilmoitti koko maailmalle Betlehemin kedoilta: Sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon joka on tuleva kaikelle kansalle: teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavitin kaupungissa…

Tuo ilosanoma voittaa iankaikkisuuden arvovallalla suurenkin surun ja antaa toivon, jonka vain Vapahtaja, Kristus, joulun Herra voi antaa jokaiselle, joka sen lajaksi vastaanottaa.

Hyvää ja rauhallista Joulun aikaa, ystävät ja siunattua Uutta Vuotta.

Sam ja Päivi Tuokkola
Etiopia